Doen waar we goed in zijn

Een jaar waarin we weer gewoon kunnen doen. Doen waar we goed in zijn. Vis vangen en verkopen. Zonder de best bedoelde en goed verzonnen slogans en commerciële aanprijzingen als duurzaam, puur, eerlijk en ambachtelijk. De consument hecht er niet zoveel waarde meer aan. Omdat we allemaal hetzelfde zeggen over onze vis en een ambachtelijk gerookt poontje dus helemaal niet zo ‘bijzonder’ meer is, zoals een paar jaar terug wel het geval was. De consument van toen moest opgevoed worden. Is dankzij de inzet van de sector zelf én dankzij de hippe tv-koks en bloggende kook- en eetfanaten al heel wat wijzer geworden. Deze consument waardeert de sector, houdt van een flinke dosis Kniertje-gehalte en weet dat de sector bestaat uit hardwerkende mannen en vrouwen en vis van de Hollandse vissersvloot goed is. Én proberen die meer op tafel te zetten. Proberen is goed. Proberen nodigt de handel uit meer Noordzeevis aan te bieden. Proberen is een begin naar meer, want we zijn er nog niet. The show must go on. Over shows gesproken; Arie Kuijt van visfileren.nl geeft met zijn fileermes geweldige showtjes in het binnen- en buitenland. Bekijk zijn foto’s op facebook eens en je begrijpt wat ik bedoel.

Woorden als discards, bijvangst en vergeten vis duizelt voor de consument. Voor ons ook, toch? We zijn het doolhof van de vele keurmerken nog maar net uit gekrabbeld en dan duwen ze je weer terug met de boodschap: kijk maar hoe je er dit keer weer uit komt! Onderweg wordt iedereen gek gemaakt met bijvangst-drie-gangen-dinertjes en vergeten-vis-soepjes. Doe mij maar gewoon schar, die door de echte visliefhebber nooit vergeten is.

In 2017 kunnen we weer doen waar we goed in zijn. Dat is helemaal geen verkeerde trend. Want we deden het goed, doen het goed en moeten het vooral goed blijven doen in de toekomst. Daar hoeven we helemaal geen trendgevoelige woorden voor te gebruiken. Of onszelf anders voor te doen. Maar we zijn er nog niet. Het verhaal moet verteld blijven worden. We moeten de jeugd, consument, hippe tv-koks en bloggende kook- en eetfanaten blijven voeden. Met ons verhaal en vooral met vis! Vergeet het niet met een ‘vleugje’ humor te doen. Daar snakt de wereld naar. Zoals Aard en Peter van devisbroeders.nl doen. Die weten van vis eten echt een feestje te maken!

Ik ben eigenlijk helemaal geen voorstander van trendlijstjes. Omdat trends niet los van elkaar staan en sommige trends van voorgaande jaren ook langer aanhouden of belangrijker worden. Zoals samen eten. De hele dag bevinden we ons in de virtuele wereld. Een hectische wereld. De behoefte naar persoonlijk contact wordt daardoor groter. Eten verbindt mensen. We koken samen en tafelen langer. We gaan vaker naar een restaurant of een foodfestival en kiezen voor sfeervolle ‘pop up’ eetgelegenheden in bijvoorbeeld een visafslag. Ook koken voor een goed doel zoals EMK deed met het daklozendiner in Rotterdam ga je steeds meer zien.

Lifestyle

Naast het verhaal van de visserman, doet ook het verhaal van de vissersvrouw ertoe. De visserij is een levensstijl. Op zee en aan de wal. Heel de familie werkt mee. Dat vindt men prachtig. Ook de verhalen van vissersvrouwen zoals die van Maria Romkes die ze schrijft op haar blog vissersvrouw.nl en het kookboek Skolle van Dineke Ras zijn goede PR voor de visserij.

Leve de kneuterigheid

Nee, we hoeven niet met z’n allen achter de geraniums te gaan zitten met een breiwerkje. Maar denk aan leuke initiatieven en activiteiten zoals garnalen pellen met ouderen in een zorgcentrum, vertellingen van spannende vissersverhalen, krabben vangen met een knijper aan een touwtje of een sleutelhanger knopen met groep 8 van de basisschool. Heerlijke kneuterige activiteiten die zo ontzettend veel plezier brengen. Voor jong en oud. Activiteiten die bijdragen aan sociale cohesie en culturele educatie.

Voedselonderwijs

Slow Food maakt zich hard voor voedselonderwijs. Er is een start gemaakt met samenwerkende partners om op basisscholen les te geven over eten: waar het vandaan komt, hoe het proeft en op welke manieren je het kunt eten. Ook vis krijgt in deze lessen aandacht. We gaan er meer van horen. Zelf kunnen we ook actief aan de slag met de haringsmaaklessen, Liz & Lars en het Monsterboekje voor de bovenbouw. Gemaakt door het Nederlands Visbureau. Of lees peuters en kleuters voor uit de kinderboekenreeks Walter & Poes en hun visserijavonturen.

Seafood Boil

Er waaien steeds meer ‘feestjes’ over vanuit Amerika naar hier. Zoals Sint Maarten en Halloween. Niet ieder feestje is even leuk, maar nu heb ik een mooie Amerikaanse traditie ontdekt. Seafood Boil. Een visfeest voor een groot gezelschap. Samen eten. Veelal voor een goed doel zoals een geldinzameling voor de kerk, school etc. Een visfeest met veel vis en vooral schaal- en schelpdieren zoals mosselen, garnalen, krab of kreeft. Alles in een pan met nog wat nieuwe aardappelen, mais en ui. En dan gezellig opeten met elkaar. Niet op een bord maar gewoon op tafel. En niet met bestek maar traditioneel met je handen.

Ik zie het al voor me. Een warme zomerse dag. Een lange rij tafels en stoelen langs de haven. Heerlijke vis op de tafels, wat te drinken erbij en gezellig tafelen, praten en lachen…

Wie durft de uitdaging aan?

 

img_0743

 

 

 

 

 

 

Advertenties

One thought on “Doen waar we goed in zijn

  1. Gaaf idee , doen en maling hebben aan de rest . Zou mooi zijn om op de visserijdagen te beginnen op Urk .Met wat vakbroeders om tafel en ik weet zeker op Urk heb je het zo voor elkaar. Ik doe mee.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s