Kansrijke trends voor de visserijsector in 2014

Modetrends, kersttrends en foodtrends. Een beetje trendwatcher komt elk jaar met een lijstje interessante trends. Samengesteld aan de hand van instrumenten zoals de trendpiramide. De trendpiramide helpt om product- en markttrends, consumententrends en maatschappelijke trends in kaart te brengen. Vragen waarop trendwatchers antwoorden zoeken zijn: welke producten zijn populair, welke behoeften heeft de consument en in wat voor soort wereld leven we? 

1 januari 2014 bestaat INZee Communicatie & Trends 3 jaar en ben ik 7 jaar actief in de visserijsector. De hoogste tijd voor een eigen lijstje met kansrijke trends voor de visserijsector in 2014:

 #1 Ontdek-je-plekje: de consument wil alles opnieuw ontdekken. Opnieuw omdat alles om ons heen zo gewoon en vanzelfsprekend is geworden. De consument gaat op zoek naar antwoorden op bijvoorbeeld de vraag waarom de garnalen die ze eten gepeld worden in Marokko en niet in Nederland? Eenmaal iets ontdekt dan wil de consument het leren en zelf doen. Zo trots als een klein kind zijn ze op de eerste oogst aardbeien van de aardbeienplant uit eigen tuin of een eigen gevangen en gefileerde vis. Zo trots dat ze bewuster genieten en eten. Want alles wat je zelf zaait, oogst, plukt, vangt en bereid is lekkerder!

#2 Personal coach: sportievelingen hebben hem of haar tijdens het sporten maar wat zouden ze die personal trainer toch ook graag bij zich hebben tijdens de ‘waarom’ zoektocht naar gezond en eerlijk voedsel. Men wil aan de hand meegenomen en gecoacht worden tijdens de dagelijkse boodschappen en eerlijke antwoorden krijgen. De vissector hoeft alleen maar de ‘juiste’ vis aan te reiken.

#3 Anno nu: de consument leeft in het nu, geniet in het nu en eet in het nu. Ofwel leeft op het ritme van de seizoenen. De consument neemt wat de natuur geeft. Niet meer en niet minder. De consument neemt genoegen met ‘tijdelijk niet leverbaar omdat de kotters niet zijn uitgevaren in verband met slecht weer op zee’.

#4 Local for local: de consument eet het liefst thuis. Maakt zelf de lekkerste gerechten en eet het op samen met familie, vrienden of met buren tijdens een feestje in de straat. De ingrediënten halen ze uit de moestuin of bij de visboer, slager en kruidenier in het dorp. Buiten de deur eet de consument het liefst bij het restaurant op de hoek waar ze lokale specialiteiten serveren. Daarbij steunen ze direct de lokale ondernemers in de voedselketen van visser tot restaurateur.

#5 Go wild: wild, wilder, wildst en wild gevangen vis. Uit de natuur zonder vreemde en onbekende toevoegingen. Gerookt in een eigen rookoventje of gegrild op de barbecue. Gerookte vissoorten als paling, maar ook poon en tong doen het goed. Evenals kleine gegrilde of gefrituurde hapjes. Eten uit het vuistje is de trend.

Deze column is geplaatst in het vakblad Visserijnieuws – 10 januari 2014

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s