Visserijbeleving

Zien, horen, ruiken , proeven en voelen. Onze zintuigen staan op scherp in een maatschappij waarin beleven misschien nog wel belangrijker is dan het product en de kwaliteit. De kalkoen op tafel tijdens de feestdagen smaakt beter als we hem eten met de familie, de kaarsjes aan en het buiten lekker koud is. Zo beleven wij Kerst het liefst. In de politiek is het niet anders. Kiezen we voor het charisma, uiterlijk, voorkomen en het feit dat hij of zij zo lekker gewoon is gebleven en foldertjes uitdeelt in woonwijken of kiezen we voor de feitelijke inhoud, ervaring en kennis?

Beleven is een ervaring, perceptie, interpretatie. Een continu interactief proces. Bij betekenisvolle belevenissen gebruiken we onze zintuigen terwijl we iets ondergaan. We worden positief of negatief geprikkeld en dat leidt tot bepaalde emoties. Met als positief resultaat dat iets betekenisvol is in de vorm van waardering, herhalingsbereidheid en bereidheid om de belevenis met anderen te delen.

Eten is één en al beleven! De zintuigen staan op scherp. De vergeten groenten op je bord, geoogst in de moestuin of stadstuin, een lokaal gebrouwen biertje, wild geschoten door een jager uit het dorp en verse vis van onze eigen vloot. Producten met een herkomst en verhaal zijn een beleving op zich. De consument zoekt ze. De juiste balans tussen alle zintuigen zorgt voor een positieve beleving. Dus naast het product is ook de uitstraling van de locatie waar je iets eet of koopt van belang. Dat is wat je ziet. Maar ook het verhaal dat je hoort van de visboer of gastvrouw aan je tafel en hetgeen je ruikt zijn belangrijk en moeten overeenkomen met óf de verwachting overtreffen.

Iedere schakel in keten kan het product vis toegevoegde waarde geven met een snufje beleving. Een voorbeeld: Een visser verkoopt geen poon. Een visser verkoopt poon van de GO1 gevangen op de Noordzee met de vistechniek flyshoot. De handelaar verkoopt deze poon door en voegt daar aan toe in zijn verkoopverhaal dat het Hollandse vis is, gevangen in het seizoen en vanochtend is gekocht op de visafslag in Scheveningen etc. Een verhaal!

Onze visserijsector is één en al beleving, gecreëerd door de mensen in de sector. Een oer-Hollandse sector vol authenticiteit, ambacht en tradities die nog bestaat omdat er altijd met volharding wordt gewerkt aan modernisering. De volgende stap is om deze visserijbeleving uit te dragen en communiceren. Een stap die we bewust en onbewust vanuit onze passie en trots elke dag in het klein uitvoeren, want we laten anderen maar al te graag deelgenoot worden van onze sector. We laten iets zien, horen, ruiken, proeven en voelen. De vijf zintuigen die we vanaf nu als graadmeter inzetten voor iedere gewenste visserijbeleving. Hét evenement wat mij betreft glansrijk door de ‘visserijbeleving- checklist’ komt zijn de traditionele visserij- en vlaggetjesdagen die door heel Nederland worden georganiseerd. Een oude traditie die voldoet aan de laatste trends. Trends waarmee alle zintuigen én de verkoop geprikkeld worden. En als sector beleven we er ook zelf plezier aan. Dus als het gaat over een positief resultaat in de vorm van herhalingsbereidheid zeg ik namens de consument, bezoeker, visliefhebber en mezelf: ‘Dit jaar weer!’

Ook geplaatst in het vakblad Visserijnieuws – 25 januari 2013  www.visserijnieuws.nl

Vlaggetjesdag Stellendam 2011
Vlaggetjesdag Stellendam 2011
Advertenties

One thought on “Visserijbeleving

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s