Interne communicatie

We doen het allemaal en de hele dag door. Ieder uur, iedere minuut en iedere seconde. Verbaal en non-verbaal. Bewust en onbewust. Communiceren. Het is een informatie uitwisselingsproces waarbij een zender via een communicatiecode zoals taal, spraak, geluid of lichaamstaal een boodschap zendt naar de ontvanger. Die op zijn beurt de boodschap decodeert ofwel verwerkt.

Communicatie is niet iets van de laatste tijd. Het rooksignaal dat indianen maakten is een vorm van telecommunicatie. Troubadours die al rondreizend van dorp naar dorp liederen zongen met een politieke boodschap. En het naar ‘huis roepen’ vanaf zee. Allemaal communicatie. En nu in de 21e eeuw? Nu communiceren we wat af met elkaar via internet, E-mail, Skype, SMS, WhatsApp, Twitter, Facebook en in de Cloud!

In de visserijsector wordt ook veel gecommuniceerd óver het communiceren. Er wordt al snel geroepen dat communicatie de sleutel tot succes is of de oorzaak van falen.

De communicatie moet beter en we moeten meer communiceren met de consument, zijn denk ik bekende uitspraken op vergaderingen en bijeenkomsten. Uitspraken van een sector die heel erg graag haar mooie verhaal vertelt aan de visliefhebber, consument en burger. En deze consument wil overspoelen met ‘ons’ verhaal. Een eenduidig verhaal van en uit de sector. Maar daarvoor moeten we een stapje terug. Naar de basis. We vergeten iets. Want ken jij het verhaal van de sector? En ben je er zeker van dat je collega’s hetzelfde verhaal kennen en vertellen?

Dat ‘iets’ waar het belang niet altijd van wordt ingezien is interne communicatie. Folders, promotiemateriaal en reclamecampagnes worden uitgewerkt in communicatieplannen. Gek genoeg is dit voor een intern communicatievraagstuk niet altijd vanzelfsprekend. Een goede interne communicatie is de basis van en draagt bij aan een goede externe communicatie voor een sterk imago. Een sterk imago berust op een sterke identiteit. En identiteit komt van binnen, vanuit de sector. Niet alleen van het product vis of de schepen, maar juist van de vissers, handelaren en mensen werkzaam in en voor de visserijsector.

Gewenste veranderingen in de sector zoals meer samenwerking, ketenverkorting, nieuwe en aangepaste vistechnieken en andere innovaties zijn tot stand gekomen dankzij interne communicatie. Tijdens vergaderingen, bijeenkomsten, scholing voor en van visserijverenigingen, Kenniskringen Visserij, Productschap Vis, Blue Ports, ProSea Kadergroep Visketen, Jongerennetwerk Visserij etc. De momenten samen en het contact met elkaar zijn kostbaar. Zeker die met de handel en de schakels verder in de visketen. Misschien wel de belangrijkste ontvangers in het informatie uitwisselingsproces waarin de visser de zender is. Omdat dit de route is waarin interne communicatie effectief, efficiënt en direct bijdraagt aan de communicatie naar de visliefhebber, consument en burger. De handel heeft korte lijnen naar de eindafnemer, staat in direct contact met de kok, visdetaillist, retailer etc. Zoals onze vis haar weg vindt door de keten via verschillende schakels, zo moet ook het verhaal achter de vis mee verkocht worden.

Het verhaal van de visser, kan zo het verhaal van de handelaar worden en uiteindelijk ‘ons’ verhaal. Het eenduidige verhaal van de sector dat de consument ontvangt, verwerkt en proeft met alle zintuigen!

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s