Visbriefjes

Ze liggen in viskisten, bovenop de met ijs bedekte vis. Ieder visserijbedrijf heeft z’n eigen visbriefjes. Een papiertje met meestal de afmetingen 7 X 20 cm, waarop het land, de naam van het visserijbedrijf en het scheepsnummer en de scheepsnaam staat.

Wanneer de visafslag vol staat met kisten vis van verschillende schepen, zorgen de visbriefjes voor herkenning en informatie over de eigenaar van de vangst. Handig voor de handelaren, die tussen de kisten vis rondstruinen op zoek naar kwaliteit, die nauw samenhangt met het type schip en de bemanning.

Het visbriefje zorgt naast herkenning dus ook voor onderscheid in kwaliteit tussen vis en vissers. Het is een communicatiemiddel. Een manier om je vis een label te geven, waarbij het schip of de bedrijfsnaam het ‘merk’ is en de eigenaar, schipper en bemanning hun inzet geven voor de waarde van dit merk.

Het visbriefje is een ‘tool’, zoals ook een mooi ontworpen folder of flyer dat is. Een tool om je verhaal te vertellen. De kunst is om op dit visbriefje, dat vaak vluchtig wordt bekeken, naast de verplichte informatie zoveel mogelijk te vertellen, met zo min mogelijk woorden. Bewust en onbewust zijn verschillende visserijondernemers actief aan de slag gegaan met het sleutelwoord voor de vissector: marketing.

Het resultaat is een diversiteit aan visbriefjes in kleur, grootte, boodschap en opmaak. Om certificaten en keurmerken aan te tonen, nieuwe websites te lanceren of een verkregen prijs onder de aandacht te brengen. De met aandacht ontworpen visbriefjes zijn ook geliefd bij verschillende handelaren om het (verantwoorde) inkoopbeleid en de traceerbaarheid aan te kunnen tonen bij de klant. Inkopers vragen de briefjes op bij het visserijbedrijf of vissen ze uit de gekochte kisten vis, om ze vervolgens te drogen op de verwarming.

Het verhaal achter het product wordt steeds belangrijker voor de consument. Het is een trend die steeds vaker wordt ingezet in de marketingcommunicatie van de voedingsindustrie. Denk aan de streekproducten van GIJS, waarmee tuinders, boeren en koeien de consument die verdwaald is in (keur)merkenland laten kiezen voor authenticiteit en een duidelijke herkomst. Of de boodschap in de tv-commercial van Unox dat al het goede van de boerderij komt, waarmee zowel de scharrelboer als het scharrelvlees in de rookworst bedoeld wordt.

De boer is hip. En de visser daardoor ook. Zet jezelf in oliebroek op je visbriefje en het is een kwestie van tijd tot we deze voor de aanvoersector doodgewone papiertjes en voor de kopers interessante informatiebronnen in het restaurant op ons bord naast het stukje vis geserveerd krijgen.

Dit artikel is als column in het Visserijnieuws geplaatst: nummer 12 – 23 maart 2012

Visbriefje GO1 (www.goeree1.nl)

Advertenties

Een reactie op “Visbriefjes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s